برای اینکه بتونیم زودتر خودمون رو با تغییرات محیطی زندگیمون جور کنیم، باید زودتر و بهتر همه چیزو یاد بگیریم و بفهمیم. توی این مقاله میخوایم اصول آموزش یادگیری رو برای آسون تر کردن یادگیری و استفاده از یه سری روش ها برای اینکه بتونید سرعت و کیفیت یادگیری خودتون رو افزایش بدین، رو بگیم. این روش ها رو میشه برای هر کاری توی زندگی که بخاطر افزایش دانشمون انجام میدیم، استفاده کرد مثل کارایی که به ما کمک میکنه ذهنمون رو قوی تر کنیم. شما می تونین با تغییر روش مراقبت از بدنتون، کاری کنین که ذهنتون با دقت بیشتر و موثرتری اطلاعات رو جذب کنه.

:به اندازه کافی بخوابین

وقت زیاده، پس نگران نباشین که چطور میخواین یاد بگیرین یا بخونین: وقتی بدنتون چیزهایی رو که بهش نیاز نداره بدست نیاره، مغزتون نمی تونه اطلاعات رو ثبت کنه. که اکثر موقع ها نیاز بدنتون، نیاز به خوابه. پس اگه می خواین مغزتون هشیار باشه و بتونه اطلاعات زیادی رو توی خودش نگه داره، باید به اندازه مناسب بخوابین و نوشیدن یه فنجون قهوه واسه این کار کافی نیست. یعنی باید بی خیال خوندن های دیروقت آخر شبی بشین. بجای این کار، زود به تخت خواب برین و خوب بخوابین. بعدش صبح زودتر پاشین و با یه ذهن کاملا سرحال شروع کنین به خوندن.

تحقیقات نشون دادن که زمانی که ما خوابیم ، ذهن ما با یه مایعی شسته می شه و سموم ازش پاک میشه.  وقتی خوب نمی خوابیم، دهنمون با چیزای بیهوده ای پر میشه که کار کردن رو واسش سخت می کنه.

اینکه چقدر خواب کافیه بستگی به شما و کارکرد بدنتون داره. ۷ الی ۸ ساعت خواب برای اکثر بزرگسالان پیشنهاد میشه، اما بعضی از مردم نیاز به خواب کمتر و یا بیشتری دارن. مهم اینه که  بدون نیاز به قهوه، بیشتر طول روز احساس بیداری و هشیاری داشته باشین. اگه قبل از ساعت ۴ یا ۵ عصر احساس خستگی کردین، احتمالا خوب نخوابیدین یا ممکنه حتی بیشتر از حد هم خوابیده باشین.

:به اندازه کافی غذا بخورین

وقتی گرسنه اید، ذهنتون به سختی می تونه اطلاعات رو جذب کنه. وقتی همه ی بدنتون به شما میگه که معدتون خالیه، سخته که بشه تمرکز کرد. پس سعی کنید توی وعده های اصلیتون به اندازه ی کافی غذا بخورین. حتی خوبه که موقع مطالعه یا در طی کلاس ها و امتحاناتتون یه چیز سالم مثل غذاهای سریع بخورین.

خیلی خوبه که خوراکی های سالم بخورین. غذاهای ناسالم مواد غذایی مورد نیاز بدنتون برای اینکه بتونه خوب کار کنه رو نمیده. خوراکی هایی مثل بادوم یا هویج بهتون کمک میکنه که هشیار بمونید و خسته و پف کرده نباشین.

:آب زیاد بخورین

وقتی بدنتون سیرآب باشه، در بهترین حالت خودش قرار می گیره. وقتی به اندازه کافی آب نخورین، قادر نخواهید بود خوب تمرکز کنید. اگه تشنتون باشه، به راحتی حواستون پرت میشه. این مورد می تونه باعث سردرد یا سخت شدن یادگیری برای شما شه.

بدن های مختلف مقدار آب متفاوتی نیاز دارند.  ۸ لیوان آب در روز که همیشه توصیه میشه توسط همه، یه تخمین تقریبیه. بهترین راه واسه اینکه بفهمین آیا آب کافی می خورین یا نه، نگاه کردن به رنگ ادرارتونه. اگه روشن و کمرنگ بود یعنی به اندازه کافی آب می خورین، اما اگه تیره بود باید سعی کنین بیشتر آب بخورین.

:ورزش کنین

درسته که می دونین ورزش های مختلف برای بدنتون خیلی مفیده، اما آیا می دونین که ورزش باعث یادگیری سریعتر میشه؟ برخی مطالعات دریافتن که ورزش سبک در هنگام مطالعه به یادگیری سریعتر شما کمک میکنه. برای کسایی که خیلی کار می کنن و فعالن و مجبورن مدت طولانی روی پاهاشون وایستن، خیلی سخته که بتونن تمرکز کنن، بنابراین ورزش در حال مطالعه از اون راه هم می تونه مفید باشه.

مثلا زمانی که دارین می خونین، دور تا دور اتاق رو قدم بزنید. درس های کلاسی تون رو ضبط کنین و وقتی روی دستگاه تردمیل در باشگاه هستین به اون ها گوش بدین. گزینه های زیادی وجود داره. فقط به یاد داشته باشین که ورزشتون سبک باشه و اون رو در حال مطالعه کردن انجام بدین.

:به مغزتون یاد بدین که چجوری بفهمه

یادگیری سریع یک عادته و ممکنه شما نیاز به تمرین داشته باشین تا عادت های خوب رو بجای عادت های بد بهش یاد بدین. تمرکزتون رو از طریق کارای پیچیده و بدون استراحت ( حتی اگه این کارا به هم مرتبط نباشن) بالا ببرید. یه مکان و زمان ویژه رو به خوندنتون اختصاص بدین و حتما رعایتش کنین. شاید مهم تر از همه این باشه که یه راه برای جالب تر کردن یادگیری برای خودتون پیدا کنین. این کار باعث میشه ذهنتون بخواد بیشتر تلاش کنه و دیگه نگران سریع یاد گرفتن نخواهید بود.

 

http://nojavanshad.ir باز نشر از

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *