فقط برای یک لحظه تصور کنید که شما یک قهرمان بسکتبال هستید که می خواهد پرتابی سرنوشت ساز انجام دهد یا خودتان را جای یک بازیگر مشهور سینما بگذارید که می خواهد برای دریافت جایزه ای مهم روی سن برود. چشم هایتان را ببندید و به پیام هایی که بدنتان می دهد توجه کنید. این لحظه، لحظه موفقیت شماست و همه دارند شما را تماشا می کنند. چه احساسی دارید؟ ‏ از کجا شروع می کنید؟ این کار از درون سرتان شروع می شود – از افکارتان. شما بیشتر اوقات درباره ترس هایتان چگونه فکر می کنید. در اینجا چند مورد از ترس پاک کن ها را ملاحظه می کنید. راهبردهایی که می توانید وقتی ترسیده اید و یا نگران هستید، آنها را مورد استفاده قرار دهید.

:در مورد ترس هایتان واقع گرا باشید

‏تاکنون پیش آمده که وانمود کنید ترس هایتان وجود ندارند؟ یا اینکه سعی کنید آنها را نادیده بگیرید به این امید که از بین بروند؟ شاید سعی کرده اید طوری وانمود کنید که انگار بی خیال هستید، درست مانند برخورد با چیزهایی که شما را اذیت نمی کند. بسیاری از بچه ها سعی می کنند نگرانی هایشان را پنهان کنند و یا سعی می کنند بی خیال جلوه کنند در حالیکه از درون احساس ترس می کنند .

و بسیاری از بچه ها به خاطر احساس ترسی که دارند، خودشان را سرزنش می کنند. آنها فکرمی کنند: « ‏این تقصیرمن است که ازهمه چیزمی ترسم» و یا « ‏اگر قبلآ طور دیگری عمل می کردم، الان از چیزی نمی ترسیدم.» اما شما علت ترس خودتان نیستید و سرزنش کردن خود کمکی به شما نمی کند این مسئله را بپذیرید شما هم مانند بسیاری از مردم ترس و نگرانی هایی دارید و نوشتن می تواند راه مناسبی برای شروع کار باشد وقتی در مورد ترسها با خودتان صادق باشید . صادق بودن با دیگران نیز کار ساده ای خواهد بود . شما می توانید در مورد چیزهایی که آزارتان می دهد با خانواده و دوستان صحبت کنید و به آنها اجازه دهید که کمکتان کند .

:کلید افکار منفی را به سمت افکار مثبت بچرخانید

‏بسیاری از ورزشکاران و افراد معروف آموخته اند که لحظات حساس زندگی خود را تحت کنترل داشته باشند. اما راهبردها، فقط مخصوص افراد پولدار و مشهور نیست! آنها برای هر کسی که بخواهد بر ترسش غلبه کند، مفید واقع می شوند. ‏یاد بگیرید کم کم افکار منفی خود را به سمت افکار مثبت تغییر جهت ‏دهید. وقتی متوجه می شوید که افکار منفی در ذهنتان وجود دارد – افکاری مثل ‌من خراب می کنم‌ می توانید به خودتان بگویید: ‏بس است.‌ می توانید یک علامت راهنمایی و رانندگی که نشانه توقف است را در ذهنتان مجسم کنید و در فکرتان فریاد ‏بزنید: ایست‌ خیلی فوری به جای فکر منفی خود فکر مثبت جایگزین کنید . برای مثال: ‌می خواهم تمام تلاشم را بکنم‌ یا من می توانم از عهده آن بربیایم.

:ذهنتان را از نگرانی خالی کنید

بعضی اوقات شما با استراحت دادن به مغزتان و فکر کردن به یک موضوع دیگر به جز آنچه نگرانتان می کند، می توانید به خودتان کمک کنید.

:فعال باشید

وقتی ورزش می کنید بدن شما آدرنالین مصرف می کند و موادی ترشح می کند که شما را آرام می کند. فعالیت ورزشی، به نوعی بدنتان را فریب می دهد، طوری که فکر می کند خطر رفع شده است. بد‏ن شما آرام و نگرانی هایتان ناپدید می شود

:نسبت به چیزهایی که می خورید، آگاه باشید

‏در سن شما داشتن یک رژیم غذایی مناسب و متعادل که میوه و سبزیجات را هم شامل شود خیلی مهم است. شما هنوز خیلی جای رشد دارید ‏و استخوان ها، عضلات و  ‏اعضای داخلی بدنتان نیاز ‏به مواد غذایی دارد. می توانید این موادغذایی را از غذاهای سالم که مملو از ویتامین و موادمعدنی هستند به دست آورید.

‏یک رژیم متعادل به شما کمک می کند احساس قوی تر بودن و با انرژی بودن کنید. بعضی اوقات داشتن چنین احساسی، از مقابله با ترس ها و نگرانی ها هم مهم تر است. نگرانی مداوم باعث خستگی مغزتان می شود. و ترس و اضطراب نیز بدنتان را خسته و کوفته می کند. در چنین مواقعی شما باید قوی و با انرژی باشید. اینجاست که نقش غذاهای سالم مشخص می شود.

تنفس عمیق و تصویر سازی ذهنی را تمرین کنید

تنفس عمیق که ریه ها را پر کند، آرامش بخش است. این کار کمک می کند تا اکسیژن به مغز و عضلات تان برسد و باعث می شود آنها عملکرد بهتری داشته باشند و شما را آرام کنند.

عضلات تان را آرام و شل کنید

تا به حال به این مسئله دقت کرده اید که وقتی نگران و وحشت زده هستید، چقدر عضلات تان سفت می شوند؟ این سفتی عضلات می تواند باعث نگرانی بیشتر شما شود. با شل کردن گروهی از عضلات در یک زمان، قسمتی از نگرانی و تنش شما از بین می رود. ‏

:در مورد احساسات خود بنویسید

داشتن دفترچه، مزایای بسیاری دارد. وقتی احساسات تان را می نویسید، احتمال درک آنها  ‏را بیشتر می کنید.

:حواستان به چراغ خطر باشد

فرض کنید از صداهای بلند یا حشرات می ترسید. چیزهایی که آزارتان می دهد را می شناسید. می دانید وقتی این چیزها را ببینید یا بشنوید، چراغ خطرتان روشن می شود. چه کار می توانید بکنید؟ می توانید از جاهایی که صداهای بلند در آن وجود دارد، مانند کنسرت ها یا سالن های ورزشی، دوری کنید. می توانید وقتی می خواهید بیرون بروید یک اسپری حشره کش با خودتان ببرید. و لباس های آستین بلند بپوشید تا احتمال برخورد با حشرات را کمتر کنید. در این روش ها شما می توانید از چیزهایی که نگرانتان می کند یا شما را می ترساند دوری کنید. اما همیشه نمی توانیم از چیزهایی که می ترسیم اجتناب کنیم. فرض کنید شما از تاریکی یا کابوس و یا مواجه شدن با افراد غریبه ای که در مدرسه هستند می ترسید. در چنین مواقعی نمی توانید از چیزهایی که چراغ خطرتان را روشن می کند اجتناب کنید، چون شب همیشه فرا می رسد و شما هیچ انتخابئ به جز خوابیدن ندارید. به علاوه شما باید به مدرسه بروید. مثال های زیر به شما کمک می کند تا با ترس خود مبارزه کنید.

اگر از موارد زیر می ترسید:

‏- تاریکی و کابوس: سعی کنید قبل از رفتن به رختخواب خودتان را آرام کنید. نفس عمیق بکشید و یک مکان آرام بخش را در ذهنتان تصورکنید. از روش شل کردن عضلات استفاده کنید. قبل از رفتن به رختخواب غذاهای محرک مانند خوراکی های تند و کافئین دار نخورید. فیلم های ترسناک هم تماشا نکنید.

‏ -دعوا، کتک کاری و عادت نکردن به مدرسه: با پیدا کردن حداقل یک دوست برای خودتان، اطمینان ایجاد کنید. با این کار کسی را در مدرسه دارید که وقت تان را با او بگذرانید و اگر دعوایتان شد او از شما حمایت و کمکتان می کند.

‏یادتان باشد این عبارات مثبت را به خود بگویید: – ‏من می توانم اوضاع را مرتب کنم – ‏من یک فرد با اعتمادبه نفس هستم – دعواها را به معلم یا مدیر مدرسه گزارش دهید تا مجبور نشوید خودتان با فرد شرور مقابله کنید.

 

http://nojavanshad.ir باز نشر از

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *