صبحانه به طور کلی مهم ترین وعده غذایی محسوب می شود و نه تنها مواد مغذی مورد نیاز بدن در طول روز را از قبیل پروتئین ها، فیبر، کلسیم و کربوهیدرات تامین می کند، بلکه عملکرد درسی دانش آموزان را نیز تا حد بسیار بالایی بهبود می بخشد. بررسی ها نشان می دهد صبحانه خوردن دانش آموزان، عملکرد شناختی و نمرات امتحانات آنها را بخصوص در کودکان کم سن و سال تا حد زیادی بالا می برد. این مطالعات نشان می دهد دانش آموزانی که پیش از رفتن به مدرسه صبحانه می خورند، نسبت به دانش آموزانی که صبحانه نخورده راهی مدرسه می شوند، در درس ریاضیات موفق تر بوده و نمرات بالاتری کسب می کنند و کمتر از بقیه در کلاس ها غیبت می کنند. دانش آموزانی که صبحانه متعادل و دارای قند پایین مصرف می کنند در مدرسه تمرکز بیشتری دارند و نسبت به حل مسائل دشوار در مقابل دانش آموزانی که صبحانه ای مملو از کربوهیدرات مصرف کرده اند، عملکرد بهتری از خود نشان می دهند. صبحانه ای که از قندهای کمتری تشکیل شده باشد، نسبت به صبحانه پرقند، تمرکز دانش آموزان را بالاتر نگه داشته و دانش آموزان  خستگی کمتری در طول روز احساس می کنند.

یک صبحانه سالم باید به اندازه کافی فیبر و پروتئین داشته باشد و می توان از حبوبات، تخم مرغ آبپز، آب پرتقال، نان گندم، مقداری پنیر و گردو، شیر کم چرب یا حتی گوشت کم چرب برای تهیه صبحانه سالم استفاده و در کنار آن یک میان وعده کوچک که انرژی روزانه دانش آموز را تامین کند، آماده کرد. گاهی با برخی اقدام های ساده می توان به راحتی بچه ها را به خوردن صبحانه تشویق کرد مثلا طوری برنامه ریزی شود که همه اعضای خانواده با هم صبحانه بخورند تا به دلیل صمیمیت خانوادگی که از دور هم بودن ایجاد می شود، کودک نیز به خوردن صبحانه عادت کند. می توان میز صبحانه را با ظرف های شاد و رنگی چید تا دانش آموزان به خوردن صبحانه ترغیب شوند. جشن صبحانه در  دبستان پسرانه فروغ  دانش به اجرا درآمد .

هدف از اجرای این برنامه را می توان ترویج فرهنگ صبحانه خوردن ، آداب خوردن صبحانه و اینکه چقدر صبحانه در رشد ذهنی و جسمی اعضا دارای اهمیت می باشد عنوان کرد .این جشن در حیاط مدرسه در حالی که هر کدام  از دانش آموزان صبحانه هایشان را به زیبایی تزیین کرده بودند به اجرا درآمد .

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *